Sveriges Lag 2017 är här

För femte året i rad lanserar Studentlitteratur en ny utgåva av Sveriges Lag. ”Den svarta lagboken” har tagits väl emot av såväl juridikstuderande som yrkesverksamma jurister och har blivit omtyckt för sin lättöverskådliga och pedagogiska struktur.

Sveriges Lag är en komplett sammanställning av svensk lagstiftning innehållande gällande lagar, förordningar och EU-fördrag. Författningarna är indelade i 28 ämnesområden där den huvudsakliga lagstiftningen under respektive ämnesområde ligger först, varpå övriga författningar följer i kronologisk ordning. Den pedagogiska strukturen gör att det upplevs som enklare att hitta i Sveriges Lag jämfört med en traditionell lagbok.

Sveriges Lag innehåller ca 850 författningar, hänvisningar till centrala förarbeten samt rättsfall. Samtliga refererade rättsfall från Högsta domstolen, Arbetsdomstolen, Marknadsdomstolen, och Högsta förvaltningsdomstolen är beskrivna i ett omfattande rättsfallsregister.

Sveriges Lag 2017 innehåller författningar som trätt i kraft per den 1 januari 2017. Bland de nya lagar som inkluderats kan nämnas den nya skuldsaneringslagen (2016:675), lagen (2016:188) om patent- och marknadsdomstolar samt lagen (2016:749) om särskilt skydd mot repressalier för arbetstagare som slår larm om allvarliga missförhållanden. Nytt för i år är även de registerflikar som följer med, för att underlätta arbete med lagboken.

För att säkerställa att Sveriges Lag uppfyller de behov som finns samarbetar Studentlitteratur med ett redaktörsråd med representanter från landets samtliga juristprogram. I redaktörsrådet ingår Rolf Dotevall, professor, Göteborgs universitet; Kajsa Henning Mäki, adjunkt, Umeå universitet; Eva Lindell-Frantz, lektor, Lunds universitet; Jori Munukka, professor, Stockholms universitet; Joakim Nergelius, professor, Örebro universitet samt Laila Zackariasson, professor, Uppsala universitet.

­­ – Priset ligger, liksom tidigare år, runt 1400 kr vilket gör Sveriges Lag till ett attraktivt val, särskilt för studenter, säger förläggare Caroline Boussard.

Kurslitteraturpriset firar 10 år – nu startar 2018 års tävling10.1.2018 08:00Pressmeddelande

Nu startar den tionde omgången av Kurslitteraturpriset, Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Priset är instiftat av Studentlitteratur och syftar till att visa på kurslitteraturens betydelse för den högre utbildningen i Sverige. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och belöna författarnas värdefulla arbete. För mer information, se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset.

Har ni en informationssäker kultur på jobbet?31.10.2017 10:55Pressmeddelande

Vi hör ofta i nyheterna om informationsläckor och känsliga uppgifter som har kommit på villovägar. Säkra tekniska lösningar är naturligtvis väsentliga – men det räcker inte. Den nyutkomna boken Informationssäkerhet och organisationskultur lyfter fram vikten av att skapa en säkerhetsmedveten kultur inom organisationen. – Det här är den första boken i ämnet informationssäkerhet med fokus på kultur. Oftast fokuserar man på tekniska lösningar, och det är jätteviktigt, men vi vill lyfta fram de sociala aspekterna inom informationssäkerhet, säger Jonas Hallberg, teknisk doktor och verksam vid FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). Boken är ett led i ett forskningsprogram med just detta syfte, som har finansierats av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Programmet har pågått i fem år och har genererat ett flertal vetenskapliga publikationer. Medverkande i programmet, och författare till boken, är ett stort antal forskare från flera svenska universitet och FOI. Det innebär att

Minusräntor förklaras i fjortonde upplagan av Vår ekonomi13.9.2017 15:00Pressmeddelande

Vår ekonomi är den mest sålda läroboken i Sverige. 30 år efter att boken först publicerades kommer nu den fjortonde upplagan, uppdaterad med den senaste utvecklingen för svensk och internationell ekonomi. – Med den senaste finanskrisen, minusräntor och en intensiv migrationsdebatt har verkligheten sprungit ifrån många gamla läroböcker. Den nya upplagan av Vår ekonomi är modern, uppdaterad och anknyter till dagens debatt, säger SEB:s seniorekonom Klas Eklund, bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till bok om modern industriell ekonomi16.6.2017 09:36Pressmeddelande

Genom att den banar väg för en modern syn på ämnet industriell ekonomi och ger en förståelse för ekonomi i teknikintensiva verksamheter, belönas den kommande boken Modern industriell ekonomi med årets Kurslitteraturpris. – Vår förhoppning är att boken ska tydliggöra vad ämnet industriell ekonomi står för idag och därmed också kan ladda begreppet "industriell" med nya värden, säger författarna.