Sveriges Lag 2017 är här

För femte året i rad lanserar Studentlitteratur en ny utgåva av Sveriges Lag. ”Den svarta lagboken” har tagits väl emot av såväl juridikstuderande som yrkesverksamma jurister och har blivit omtyckt för sin lättöverskådliga och pedagogiska struktur.

Sveriges Lag är en komplett sammanställning av svensk lagstiftning innehållande gällande lagar, förordningar och EU-fördrag. Författningarna är indelade i 28 ämnesområden där den huvudsakliga lagstiftningen under respektive ämnesområde ligger först, varpå övriga författningar följer i kronologisk ordning. Den pedagogiska strukturen gör att det upplevs som enklare att hitta i Sveriges Lag jämfört med en traditionell lagbok.

Sveriges Lag innehåller ca 850 författningar, hänvisningar till centrala förarbeten samt rättsfall. Samtliga refererade rättsfall från Högsta domstolen, Arbetsdomstolen, Marknadsdomstolen, och Högsta förvaltningsdomstolen är beskrivna i ett omfattande rättsfallsregister.

Sveriges Lag 2017 innehåller författningar som trätt i kraft per den 1 januari 2017. Bland de nya lagar som inkluderats kan nämnas den nya skuldsaneringslagen (2016:675), lagen (2016:188) om patent- och marknadsdomstolar samt lagen (2016:749) om särskilt skydd mot repressalier för arbetstagare som slår larm om allvarliga missförhållanden. Nytt för i år är även de registerflikar som följer med, för att underlätta arbete med lagboken.

För att säkerställa att Sveriges Lag uppfyller de behov som finns samarbetar Studentlitteratur med ett redaktörsråd med representanter från landets samtliga juristprogram. I redaktörsrådet ingår Rolf Dotevall, professor, Göteborgs universitet; Kajsa Henning Mäki, adjunkt, Umeå universitet; Eva Lindell-Frantz, lektor, Lunds universitet; Jori Munukka, professor, Stockholms universitet; Joakim Nergelius, professor, Örebro universitet samt Laila Zackariasson, professor, Uppsala universitet.

­­ – Priset ligger, liksom tidigare år, runt 1400 kr vilket gör Sveriges Lag till ett attraktivt val, särskilt för studenter, säger förläggare Caroline Boussard.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.