Lantbrukarnas RiksförbundLantbrukarnas Riksförbund

Välj svensk påskmat och minska klimatavtrycket med en fjärdedel

Du kan äta gott och samtidigt enkelt minska ditt klimatavtryck avsevärt genom att välja svensk mat på påskbuffén. Det visar nya beräkningar från Hjärta mjölk.

Hjärta mjölk har räknat på klimatpåverkan från två tallrikar med påskmat. Den ena med enbart svenska råvaror. Den andra med huvudsakligen importerade råvaror (mjölken är svensk). Tallrikarna innehåller lika mycket näring och energi, men klimatpåverkan från den svenska tallriken är 24 procent lägre.

Påsktallriken från Sverige innehåller:

3 köttbullar

3 små potatisar

2 filéer sill

1 skiva bröd med smör och ost

1 ägghalva

Gräddfil med rödlök och dill

Ärter, vitkål och morötter

1 glas mjölk

2 ordentliga gräddkolor

Klimatpåverkan: 1,5 kg CO2-ekv*

Påsktallriken med importmat innehåller samma sak som den svenska förutom:

2 filéer fjordlax istället för sill

2 lite större, importerade potatisar än de svenska tre, som var lite mindre.

2 chokladpraliner istället för gräddkolor

Klimatpåverkan: 1,9 kg CO2-ekv**

Beräkningarna har gjorts av Anki Sundin, nutritionsexpert på LRF Mjölk. Underlaget kommer framför allt från Öppna listan, ett utdrag från RISEs klimatdatabas för livsmedel (version 1.6), Clune et al (2017) och Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas.

I Sverige är produktionen av livsmedel mycket effektiv. Exempelvis har mjölk från Sverige 60 procent lägre klimatbelastning än det globala genomsnittet och nästan 27 procent lägre än det västeuropeiska. Dessutom är klimatet här uppe i Norden perfekt för kor. Korna i Sverige äter också en stor andel gräs, antingen genom att de själva betar om sommaren eller att de äter hö och ensilage om vintern.

*1,49 med två decimaler

**1,91 med två decimaler

För mera information, kontakta Ann-Kristin Sundin, nutritionsexpert LRF Mjölk, 010-184 41 85 ann-kristin.sundin@lrf.se

Regeringen utreder gårdsförsäljning av alkohol – LRF: Ett lyft för hela Sverige14.11.2020 11:01:58 CETPressmeddelande

Här kommer ett glädjebesked till den starkt växande dryckesbranschen: Regeringen utreder möjligheten till gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. ¬– Det är hög tid att Sverige ger en ärlig chans till produktutveckling för dryckestillverkning på landsbygden. Efterfrågan på hantverksmässigt och närproducerade drycker ökar starkt bland konsumenterna. Att tillåta gårdsförsäljning av vin och öl skulle gynna producenterna och hela Sverige, säger LRFs vd Anna Karin Hatt.

Europeiska läkemedelsmyndigheten: Sverige använder minst antibiotika i EU5.11.2020 14:39:51 CETPressmeddelande

Användningen av antbiotika i Sverige är minst antibiotika i EU. Sveriges bönder befäster positionen som världsledande inom god djurhållning. I botten ligger Cypern, Italien och och Spanien. Det visar Europeiska läkemedelsmyndighetens årliga rapport om antibiotikaanvändning. – Svenska djurbönder kan vara extra stolta. Det är ett bevis på att det dagliga arbetet på gården ger resultat och att Sverige påverkar vår omvärld i positiv riktning, säger LRFs veterinära expert Anna Forslid.

Miljömålet för svensk skog en hägring som hotar landsbygden3.11.2020 08:32:57 CETPressmeddelande

Det svenska miljömålet för Levande skogar kan inte nås, oavsett vilka åtgärder som vidtas. Målen motarbetar dessutom en utveckling av svensk landsbygd. LRF Skogsägarna kräver därför idag en översyn av miljömålet för den svenska skogen. – För att målet ska upplevas som eftersträvansvärt av skogsbrukets aktörer måste det vara motiverande och upplevas som möjligt att nå. Idag är det en hägring som myndigheterna hela tiden flyttar längre bort, säger Paul Christensson, ordförande för LRF Skogsägarna.

Vildsvinssmitta bedöms ligga bakom allvarlig salmonella28.10.2020 13:46:22 CETPressmeddelande

Smitta från vildsvin är enligt Jordbruksverket den troliga förklaringen till att den allvarliga salmonellavarianten Choleraesuis upptäckts på två gårdar i Skåne. Denna salmonellatyp har inte funnits på grisar i Sverige på över 40 år, men har nu påvisats hos både vildsvin och tamgrisar. Spåren pekar alltså mot att vildsvin är den troliga källan till smittan i de två tamgrisbesättningarna i Skåne. Vildsvinen kan med andra ord utgöra reservoar och smittspridare för choleraesuis vilket behöver undersökas snarast.