Lantbrukarnas RiksförbundLantbrukarnas Riksförbund

Välj svensk påskmat och minska klimatavtrycket med en fjärdedel

Du kan äta gott och samtidigt enkelt minska ditt klimatavtryck avsevärt genom att välja svensk mat på påskbuffén. Det visar nya beräkningar från Hjärta mjölk.

Hjärta mjölk har räknat på klimatpåverkan från två tallrikar med påskmat. Den ena med enbart svenska råvaror. Den andra med huvudsakligen importerade råvaror (mjölken är svensk). Tallrikarna innehåller lika mycket näring och energi, men klimatpåverkan från den svenska tallriken är 24 procent lägre.

Påsktallriken från Sverige innehåller:

3 köttbullar

3 små potatisar

2 filéer sill

1 skiva bröd med smör och ost

1 ägghalva

Gräddfil med rödlök och dill

Ärter, vitkål och morötter

1 glas mjölk

2 ordentliga gräddkolor

Klimatpåverkan: 1,5 kg CO2-ekv*

Påsktallriken med importmat innehåller samma sak som den svenska förutom:

2 filéer fjordlax istället för sill

2 lite större, importerade potatisar än de svenska tre, som var lite mindre.

2 chokladpraliner istället för gräddkolor

Klimatpåverkan: 1,9 kg CO2-ekv**

Beräkningarna har gjorts av Anki Sundin, nutritionsexpert på LRF Mjölk. Underlaget kommer framför allt från Öppna listan, ett utdrag från RISEs klimatdatabas för livsmedel (version 1.6), Clune et al (2017) och Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas.

I Sverige är produktionen av livsmedel mycket effektiv. Exempelvis har mjölk från Sverige 60 procent lägre klimatbelastning än det globala genomsnittet och nästan 27 procent lägre än det västeuropeiska. Dessutom är klimatet här uppe i Norden perfekt för kor. Korna i Sverige äter också en stor andel gräs, antingen genom att de själva betar om sommaren eller att de äter hö och ensilage om vintern.

*1,49 med två decimaler

**1,91 med två decimaler

För mera information, kontakta Ann-Kristin Sundin, nutritionsexpert LRF Mjölk, 010-184 41 85 ann-kristin.sundin@lrf.se

Svensk odling behöver sin ordinarie arbetsstyrka1.6.2020 11:42:35 CESTPressmeddelande

Svensk odling av bär och grönsaker samt skogsbruket har under våren fått en ovanligt framträdande roll. Bristen på arbetskraft blev stor, regeringen klassade livsmedelsproduktion som samhällsviktig och många arbetssökande vände sig till odlingen för jobb. - Vi är enormt tacksamma för allt stöd från regering, organisationer och alla sökande. Många av våra medlemsföretag har tack vare hårt eget arbete, och de insatser som gjorts, kunnat få tag på hela eller delar av sin ordinarie arbetskraft eller ny arbetskraft. Nu återstår att säkra att de som fortsatt har arbetskraftsbehov kan få in både erfaren personal och komplettera där det fortsatt saknas, säger Anna Karin Hatt, vd på Lantbrukarnas Riksförbund.

Stall Caroline Holm AB utsedd till "Årets Hästföretagare 2020"29.5.2020 13:33:34 CESTPressmeddelande

För tredje året utses Årets Hästföretagare av Hästföretagarcentrum, ett samarbete mellan LRF Häst, Ludvig & Co, Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), samt riksanläggningarna Flyinge, Strömsholm och Wången. Årets pris går till Stall Caroline Holm AB. – Jag ser verkligen fram emot att, tillsammans med min personal o team, få möjligheten att fortsätta utvecklas, säger Caroline Holm när hon får beskedet.

LRF går vidare med egen handlingsplan för viltförvaltning27.5.2020 10:21:44 CESTPressmeddelande

Vildsvinsskador är ett reellt hot mot Sveriges lantbruk. Vi kan inte acceptera att vilt tillåts sätta villkoren för produktionen av mat och skog i Sverige. Efter förra årets stämma bjöd LRF in Svenska jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund för att arbeta med en gemensam handlingsplan med syfte att minska viltskadorna i skog och jordbruk. – Vi har hittills funnit samsyn i flera delar av arbetet, men dessvärre har vi svårt att enas om vissa delar, exempelvis om nationella mål gällande förvaltningen. Vildsvinsfrågan och är en ödesfråga för en del av våra medlemmars fortsatta existens och så viktigt för LRFs medlemmar att vi dessvärre inte ser någon annan utväg än att fortsätta med handlingsplanen på egen hand, säger Palle Borgström, riksförbundsordförande LRF.