Växtodlingsexpert ny i riksförbundsstyrelsen

Fredrik Andersson, växtodlare från Viby utanför Arboga, föreslås bli ny ledamot i LRFs riksförbundsstyrelse. – Det svenska lantbruket måste utvecklas och moderniseras i en mycket snabbare takt än vad som görs idag. En stor utmaning är då att behålla det som fungerar och är beprövat men samtidigt få förändringar till stånd. Dessa frågor hoppas jag få arbeta med inom LRF, säger Fredrik Andersson.

Fredrik Andersson föreslås av valberedningen till ny styrelseledamot efter avgående Jan Ehrensvärd, på riksförbundsstämman den 26 maj. 45-åringen driver tillsammans med sin far Viby Sävgården med totalt 600 hektar åker. Växtodlingen producerar utsäde, fröer och spannmål till avsalu. I företaget ingår entreprenadverksamhet samt uthyrning av bostäder och kontorslokaler.

– Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla vår växtodling och satsar på att införa nya grödor som baljväxter till humankonsumtion och att få odlingen av framförallt kvarnvete och grynhavre för att bli mer hållbar, säger Fredrik Andersson.

Han är utbildad agronom med ett stort växtodlingsintresse. Han har varit rådgivare och chef på VäxtRåd där hans intresse för företagarfrågor väcktes. Efter nio år ville han utveckla den egna växtodlingen. Fredrik Andersson sitter även i styrelsen för Frökontrollen Mellansverige AB. Parallellt med detta driver han även en egen konsultverksamhet.

– På konsultbasis arbetar jag som sakkunnig kring jordbrukets påverkan av Slussen-projektet och arbete med intrångsvärdering vid bildande av vattenskyddsområden.

Det största uppdraget är just nu att tillvarata lantbrukets intressen i samband med ombyggnationen av Slussen i Stockholm. Det arbetet gör jag på uppdrag av LRF Konsult och berörda markägare.

Fredrik Andersson beskriver sig själv som en engagerad person som gillar att diskutera.

– Jag är analytisk och ser gärna saker ur olika synvinklar och hoppas få arbeta med frågeställningar som ger påverkan på lantbruket i ett större sammanhang. Därför uppskattar jag styrelsearbetet i Frökontrollen Mellansverige AB som är intressant och utvecklande.

Här finns nedladdningsbar bild av Fredrik Andersson:

Gemensam dataplattform ökar lönsamhet, hållbarhet och innovation14.5.2020 07:55:00 CESTPressmeddelande

Den digitala utvecklingen inom lantbruket går allt snabbare och systemen i lantbrukarens verksamhet blir mer och mer avancerade. Med lantbrukarna i centrum har Hushållningssällskapet, Lantmännen, LRF och Växa Sverige träffat ett samarbetsavtal för att skapa Lantbrukets Dataplattform - en gemensam plattform som ska bidra till mer lönsamma, innovativa och hållbara lantbruksföretag.

Nytt centrum sätter de gröna näringarna på kartan – nu öppnas ”Det Gröna näringslivets hus”12.5.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Nu skapas ”Det gröna näringslivets hus” – en helt ny mötes- och kontorsplats för alla företag och organisationer som vill se en hållbar framtid och skapa tillväxt inom det gröna näringslivet. – Med Gröna näringslivets hus skapar vi ett efterlängtat centrum för hela den gröna näringen som är så viktig för Sveriges framtid, säger Anna Karin Hatt, vd och koncernchef för LRF, Lantbrukarnas Riksförbundsorganisation.

Elisabeth Lindgren värvas för att öka LRFs attraktionskraft6.5.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

Elisabeth Lindgren, kommunikationsdirektör på Luftfartsverket (LFV), rekryteras som LRFs nya Försäljnings- och Medlemsutvecklingschef och kommer ingå i LRFs ledningsgrupp. – LRF är en av Sveriges starkaste företagar- och intresseorganisationer. När våra 140 000 medlemmar går samman lyssnar beslutsfattare och samhälle. Elisabeth Lindgren kommer att göra LRF ännu intressantare för både nya och nuvarande medlemmar och bidra till att stärka oss som det gröna näringslivets främsta företrädare, säger Anna Karin Hatt, vd och koncernchef för LRF.