Viktigt besked att livsmedelsproduktion klassas som samhällsviktig

Regeringen klassar svensk livsmedelsproduktion som en samhällsviktiga funktion. LRF är nöjt med beslutet och Sveriges bönder lovar att göra allt för att kunna fortsätta att producera och leverera livsmedel. – Det är bra att regeringen ger oss ett kvitto på att primärproduktionen av livsmedel är en viktig uppgift för att samhället ska fungera, både i normalläget men kanske framförallt under kriser som den vi nu upplever. Nu är det nödvändigt att lantbrukets personal ges förutsättningar att kunna gå till jobbet precis som vanligt, för att vi ska kunna fortsätta leverera mat från gård till bord på ett tryggt sätt, säger Anna Karin Hatt, vd för LRF.

LRF har under coronasituationen ett nära samarbete med övriga livsmedelskedjan, och även med regeringen, Näringsdepartementet, Jordbruksverket, Tillväxtverket samt andra berörda myndigheter. Detta för att säkerställa att livsmedelskedjan fortsätter att fungera bra. LRF har drivit frågan om att hela livsmedelskedjan ska klassas som samhällsviktig av regeringen och har nu fått ett positivt besked.

– Nu är det viktigt att branschen har en god beredskap och är väl förberedd inför eventuellt kommande diskussioner med myndigheter och kommuner, säger landsbygdsminister Jennie Nilsson.

– Det är bra med politikens stöd. Näringsdepartementet är tydligt med att politiken stöttar livsmedelsproduktionen i lantbrukets nyckelroll för att samhället ska fortsätta att fungera. Från LRFs sida räknar vi med att våra medlemmar nu kommer få de förutsättningar som krävs för att vi ska kunna hålla igång en daglig produktion, säger Anna Karin Hatt.

För att detta ska ske fungera är det viktigt att skolverksamheten inte påverkas negativt.

– Regeringen har varit tydlig med att en eventuell stängning av förskolor och grundskolor bara kommer bli aktuell om det rekommenderas av smittskyddsskäl. Det som behöver göras för att stoppa smittspridningen ska självklart genomföras, men därutöver är det viktigt att så mycket som möjligt av ekonomin fortsätter att fungera, säger Anna Karin Hatt.

Den aktuella bilden är att svensk livsmedelsproduktion fungerar bra, trots utmaningar, vilket visar styrkan i svenskt lantbruk.

LRFs vd konstaterar att det är viktigt att medlemmarna ser till att fortsatt göra allt de kan för att försöka hålla sig friska, genom att följa Folkhälsomyndighetens råd.

– Mest tidskritiskt just nu, och som vi för en dialog med myndigheterna kring, är att säkra arbetskraftsförsörjningen. Det gäller främst för trädgårdsodlingen som behöver extra personal för att klara skörden av olika grönsaker, men också för att mjölk- och köttproduktionen ska kunna fungera, säger Anna Karin Hatt.

LRFs önskemål är att regeringen skapar incitament för personer som blivit varslade i andra branscher att, där det bedöms lämpligt, kunna arbeta i livsmedelsproduktionen.

– Men vi måste också säkra att den utländska arbetskraft som är på väg hit inför vårbruket och odlingssäsongen verkligen kan ta sig hit. LRF har fått besked att det juridiskt sett inte finns hinder för utländsk arbetskraft med arbetstillstånd att komma till Sverige. Men när många länder i Europa nu helt eller delvis stängt sina gränser, vet vi inte om personer som behöver resa släpps igenom för att ta sig till Sverige för att arbeta. Det kan då bli svårt att ta sig hit, säger Anna Karin Hatt.

Gigantiskt digitalt hållbarhetsmöte i Sverige26.6.2020 11:14:42 CESTPressmeddelande

I början av juli skapar LRF hållbarhetshistoria. Då håller det svenska lantbruket världens troligen största digitala hållbarhetsmöte. LRF hoppas på upp emot 25 000 deltagare. – Jord- och skogsbruket måste ta ledningen i hållbarhetsdebatten. Vi har det helhetsperspektiv och den kunskap som behövs för att lyfta debatten. Den gröna framtiden ligger bokstavligen i våra händer, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

LRF rekryterar Energiföretagens VD9.6.2020 10:00:00 CESTPressmeddelande

Pernilla Winnhed, idag VD för Energiföretagen, blir ny chef för LRFs avdelning för Näringspolitik & Företagande och kommer att ingå i LRFs ledningsgrupp. – Vi är väldigt nöjda med rekryteringen av Pernilla Winnhed. Pernilla har en mycket värdefull kombination av kunskap från myndighets- och regeringskansliarbete inifrån, men också av att framgångsrikt driva en branschorganisation och stärka den branschens påverkansröst gentemot politiken. Det blir till stor nytta i vårt viktiga påverkansarbete, säger Anna Karin Hatt, VD och koncernchef för LRF.

Svensk odling behöver sin ordinarie arbetsstyrka1.6.2020 11:42:35 CESTPressmeddelande

Svensk odling av bär och grönsaker samt skogsbruket har under våren fått en ovanligt framträdande roll. Bristen på arbetskraft blev stor, regeringen klassade livsmedelsproduktion som samhällsviktig och många arbetssökande vände sig till odlingen för jobb. - Vi är enormt tacksamma för allt stöd från regering, organisationer och alla sökande. Många av våra medlemsföretag har tack vare hårt eget arbete, och de insatser som gjorts, kunnat få tag på hela eller delar av sin ordinarie arbetskraft eller ny arbetskraft. Nu återstår att säkra att de som fortsatt har arbetskraftsbehov kan få in både erfaren personal och komplettera där det fortsatt saknas, säger Anna Karin Hatt, vd på Lantbrukarnas Riksförbund.

Stall Caroline Holm AB utsedd till "Årets Hästföretagare 2020"29.5.2020 13:33:34 CESTPressmeddelande

För tredje året utses Årets Hästföretagare av Hästföretagarcentrum, ett samarbete mellan LRF Häst, Ludvig & Co, Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), samt riksanläggningarna Flyinge, Strömsholm och Wången. Årets pris går till Stall Caroline Holm AB. – Jag ser verkligen fram emot att, tillsammans med min personal o team, få möjligheten att fortsätta utvecklas, säger Caroline Holm när hon får beskedet.