Viktigt besked att livsmedelsproduktion klassas som samhällsviktig

Regeringen klassar svensk livsmedelsproduktion som en samhällsviktiga funktion. LRF är nöjt med beslutet och Sveriges bönder lovar att göra allt för att kunna fortsätta att producera och leverera livsmedel. – Det är bra att regeringen ger oss ett kvitto på att primärproduktionen av livsmedel är en viktig uppgift för att samhället ska fungera, både i normalläget men kanske framförallt under kriser som den vi nu upplever. Nu är det nödvändigt att lantbrukets personal ges förutsättningar att kunna gå till jobbet precis som vanligt, för att vi ska kunna fortsätta leverera mat från gård till bord på ett tryggt sätt, säger Anna Karin Hatt, vd för LRF.

LRF har under coronasituationen ett nära samarbete med övriga livsmedelskedjan, och även med regeringen, Näringsdepartementet, Jordbruksverket, Tillväxtverket samt andra berörda myndigheter. Detta för att säkerställa att livsmedelskedjan fortsätter att fungera bra. LRF har drivit frågan om att hela livsmedelskedjan ska klassas som samhällsviktig av regeringen och har nu fått ett positivt besked.

– Nu är det viktigt att branschen har en god beredskap och är väl förberedd inför eventuellt kommande diskussioner med myndigheter och kommuner, säger landsbygdsminister Jennie Nilsson.

– Det är bra med politikens stöd. Näringsdepartementet är tydligt med att politiken stöttar livsmedelsproduktionen i lantbrukets nyckelroll för att samhället ska fortsätta att fungera. Från LRFs sida räknar vi med att våra medlemmar nu kommer få de förutsättningar som krävs för att vi ska kunna hålla igång en daglig produktion, säger Anna Karin Hatt.

För att detta ska ske fungera är det viktigt att skolverksamheten inte påverkas negativt.

– Regeringen har varit tydlig med att en eventuell stängning av förskolor och grundskolor bara kommer bli aktuell om det rekommenderas av smittskyddsskäl. Det som behöver göras för att stoppa smittspridningen ska självklart genomföras, men därutöver är det viktigt att så mycket som möjligt av ekonomin fortsätter att fungera, säger Anna Karin Hatt.

Den aktuella bilden är att svensk livsmedelsproduktion fungerar bra, trots utmaningar, vilket visar styrkan i svenskt lantbruk.

LRFs vd konstaterar att det är viktigt att medlemmarna ser till att fortsatt göra allt de kan för att försöka hålla sig friska, genom att följa Folkhälsomyndighetens råd.

– Mest tidskritiskt just nu, och som vi för en dialog med myndigheterna kring, är att säkra arbetskraftsförsörjningen. Det gäller främst för trädgårdsodlingen som behöver extra personal för att klara skörden av olika grönsaker, men också för att mjölk- och köttproduktionen ska kunna fungera, säger Anna Karin Hatt.

LRFs önskemål är att regeringen skapar incitament för personer som blivit varslade i andra branscher att, där det bedöms lämpligt, kunna arbeta i livsmedelsproduktionen.

– Men vi måste också säkra att den utländska arbetskraft som är på väg hit inför vårbruket och odlingssäsongen verkligen kan ta sig hit. LRF har fått besked att det juridiskt sett inte finns hinder för utländsk arbetskraft med arbetstillstånd att komma till Sverige. Men när många länder i Europa nu helt eller delvis stängt sina gränser, vet vi inte om personer som behöver resa släpps igenom för att ta sig till Sverige för att arbeta. Det kan då bli svårt att ta sig hit, säger Anna Karin Hatt.

Långsam bredbandsutbyggnad hot mot lantbruket8.4.2020 12:58:00 CESTPressmeddelande

Regeringen och energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman måste säkerställa att framtidens 5G-utbyggnad också når landsbygden. Annars riskeras utvecklingsmöjligheterna inom svensk livsmedelsproduktion. – Vi vill att regeringen ger statliga Teracom i uppdrag att undersöka möjligheten att erbjuda 5G-täckning för lantbrukets och landsbygdens behov, via Teracoms höghöjdsmaster, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström och vd Anna Karin Hatt.

Växtodlingsexpert ny i riksförbundsstyrelsen6.4.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Fredrik Andersson, växtodlare från Viby utanför Arboga, föreslås bli ny ledamot i LRFs riksförbundsstyrelse. – Det svenska lantbruket måste utvecklas och moderniseras i en mycket snabbare takt än vad som görs idag. En stor utmaning är då att behålla det som fungerar och är beprövat men samtidigt få förändringar till stånd. Dessa frågor hoppas jag få arbeta med inom LRF, säger Fredrik Andersson.