Tala är guld – arkitekter behöver vässa sin presentationsteknik

Presentera din idé med övertygande argument. Så enkelt – och så svårt – är det att som arkitekt få upp beställarens ögon för dig och din idé. Nu ger Josefin Karlsson, arkitekt på Sweco, ut boken Retorikens kraft – hur arkitekter talar med beställare, en handbok i kommunikation och presentationsteknik.

En väl genomförd presentation är ofta avgörande för att ett uppdrag ska landa rätt hos beställaren. Trots detta lägger arkitekter inte tillräcklig vikt vid själva presentationen i mötet med beställare, konsulter eller politiker. Detta vill Josefin Karlsson, själv arkitekt på Sweco i Göteborg, råda bot på. I boken Retorikens kraft - Hur arkitekter talar med beställare ger hon konkret vägledning i muntlig kommunikation och presentationsteknik.

– I arbetet med boken har jag intervjuat både beställare och arkitekter för att fånga hur man vill bli uppfattad, vad man tycker är viktigast i presentationen och hur vi som arkitekter på bästa sätt ska både kunna förmedla och sälja projektförslag. Jag vill att fler reflekterar över det talade ordets kraft och blir bättre på presentationsteknik, säger Josefin Karlsson.

Boken ger en bild av hur beställare och arkitekter uppfattar arkitekters presentationsteknik och hur man som arkitekt ska kunna argumentera för sin idé samtidigt som man anpassar sitt budskap efter mottagaren.

– Genom att arkitekter blir säkrare på att tala inför andra och får kunskap om retorik kan de öka sitt inflytande och på så sätt skapa förutsättningar för bättre diskussioner. Då stärks både den enskilda individen och kåren, säger Josefin Karlsson.

Retorikens kraft - Hur arkitekter talar med beställare vänder sig till såväl arkitektstudenter som yrkesverksamma arkitekter. I första delen berättar beställare och arkitekter hur de uppfattar arkitekters muntliga kommunikation och presentationsteknik. I andra delen ges både kunskap om klassisk retorik och konkreta tips på hur man kan vässa sin presentationsteknik. Josefin Karlsson föreläser även i ämnet.

Kurslitteraturpriset firar 10 år – nu startar 2018 års tävling10.1.2018 08:00Pressmeddelande

Nu startar den tionde omgången av Kurslitteraturpriset, Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Priset är instiftat av Studentlitteratur och syftar till att visa på kurslitteraturens betydelse för den högre utbildningen i Sverige. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och belöna författarnas värdefulla arbete. För mer information, se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset.

Har ni en informationssäker kultur på jobbet?31.10.2017 10:55Pressmeddelande

Vi hör ofta i nyheterna om informationsläckor och känsliga uppgifter som har kommit på villovägar. Säkra tekniska lösningar är naturligtvis väsentliga – men det räcker inte. Den nyutkomna boken Informationssäkerhet och organisationskultur lyfter fram vikten av att skapa en säkerhetsmedveten kultur inom organisationen. – Det här är den första boken i ämnet informationssäkerhet med fokus på kultur. Oftast fokuserar man på tekniska lösningar, och det är jätteviktigt, men vi vill lyfta fram de sociala aspekterna inom informationssäkerhet, säger Jonas Hallberg, teknisk doktor och verksam vid FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). Boken är ett led i ett forskningsprogram med just detta syfte, som har finansierats av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Programmet har pågått i fem år och har genererat ett flertal vetenskapliga publikationer. Medverkande i programmet, och författare till boken, är ett stort antal forskare från flera svenska universitet och FOI. Det innebär att

Minusräntor förklaras i fjortonde upplagan av Vår ekonomi13.9.2017 15:00Pressmeddelande

Vår ekonomi är den mest sålda läroboken i Sverige. 30 år efter att boken först publicerades kommer nu den fjortonde upplagan, uppdaterad med den senaste utvecklingen för svensk och internationell ekonomi. – Med den senaste finanskrisen, minusräntor och en intensiv migrationsdebatt har verkligheten sprungit ifrån många gamla läroböcker. Den nya upplagan av Vår ekonomi är modern, uppdaterad och anknyter till dagens debatt, säger SEB:s seniorekonom Klas Eklund, bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till bok om modern industriell ekonomi16.6.2017 09:36Pressmeddelande

Genom att den banar väg för en modern syn på ämnet industriell ekonomi och ger en förståelse för ekonomi i teknikintensiva verksamheter, belönas den kommande boken Modern industriell ekonomi med årets Kurslitteraturpris. – Vår förhoppning är att boken ska tydliggöra vad ämnet industriell ekonomi står för idag och därmed också kan ladda begreppet "industriell" med nya värden, säger författarna.