Tala är guld – arkitekter behöver vässa sin presentationsteknik

Presentera din idé med övertygande argument. Så enkelt – och så svårt – är det att som arkitekt få upp beställarens ögon för dig och din idé. Nu ger Josefin Karlsson, arkitekt på Sweco, ut boken Retorikens kraft – hur arkitekter talar med beställare, en handbok i kommunikation och presentationsteknik.

En väl genomförd presentation är ofta avgörande för att ett uppdrag ska landa rätt hos beställaren. Trots detta lägger arkitekter inte tillräcklig vikt vid själva presentationen i mötet med beställare, konsulter eller politiker. Detta vill Josefin Karlsson, själv arkitekt på Sweco i Göteborg, råda bot på. I boken Retorikens kraft - Hur arkitekter talar med beställare ger hon konkret vägledning i muntlig kommunikation och presentationsteknik.

– I arbetet med boken har jag intervjuat både beställare och arkitekter för att fånga hur man vill bli uppfattad, vad man tycker är viktigast i presentationen och hur vi som arkitekter på bästa sätt ska både kunna förmedla och sälja projektförslag. Jag vill att fler reflekterar över det talade ordets kraft och blir bättre på presentationsteknik, säger Josefin Karlsson.

Boken ger en bild av hur beställare och arkitekter uppfattar arkitekters presentationsteknik och hur man som arkitekt ska kunna argumentera för sin idé samtidigt som man anpassar sitt budskap efter mottagaren.

– Genom att arkitekter blir säkrare på att tala inför andra och får kunskap om retorik kan de öka sitt inflytande och på så sätt skapa förutsättningar för bättre diskussioner. Då stärks både den enskilda individen och kåren, säger Josefin Karlsson.

Retorikens kraft - Hur arkitekter talar med beställare vänder sig till såväl arkitektstudenter som yrkesverksamma arkitekter. I första delen berättar beställare och arkitekter hur de uppfattar arkitekters muntliga kommunikation och presentationsteknik. I andra delen ges både kunskap om klassisk retorik och konkreta tips på hur man kan vässa sin presentationsteknik. Josefin Karlsson föreläser även i ämnet.

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.