Tala är guld – arkitekter behöver vässa sin presentationsteknik

Presentera din idé med övertygande argument. Så enkelt – och så svårt – är det att som arkitekt få upp beställarens ögon för dig och din idé. Nu ger Josefin Karlsson, arkitekt på Sweco, ut boken Retorikens kraft – hur arkitekter talar med beställare, en handbok i kommunikation och presentationsteknik.

En väl genomförd presentation är ofta avgörande för att ett uppdrag ska landa rätt hos beställaren. Trots detta lägger arkitekter inte tillräcklig vikt vid själva presentationen i mötet med beställare, konsulter eller politiker. Detta vill Josefin Karlsson, själv arkitekt på Sweco i Göteborg, råda bot på. I boken Retorikens kraft - Hur arkitekter talar med beställare ger hon konkret vägledning i muntlig kommunikation och presentationsteknik.

– I arbetet med boken har jag intervjuat både beställare och arkitekter för att fånga hur man vill bli uppfattad, vad man tycker är viktigast i presentationen och hur vi som arkitekter på bästa sätt ska både kunna förmedla och sälja projektförslag. Jag vill att fler reflekterar över det talade ordets kraft och blir bättre på presentationsteknik, säger Josefin Karlsson.

Boken ger en bild av hur beställare och arkitekter uppfattar arkitekters presentationsteknik och hur man som arkitekt ska kunna argumentera för sin idé samtidigt som man anpassar sitt budskap efter mottagaren.

– Genom att arkitekter blir säkrare på att tala inför andra och får kunskap om retorik kan de öka sitt inflytande och på så sätt skapa förutsättningar för bättre diskussioner. Då stärks både den enskilda individen och kåren, säger Josefin Karlsson.

Retorikens kraft - Hur arkitekter talar med beställare vänder sig till såväl arkitektstudenter som yrkesverksamma arkitekter. I första delen berättar beställare och arkitekter hur de uppfattar arkitekters muntliga kommunikation och presentationsteknik. I andra delen ges både kunskap om klassisk retorik och konkreta tips på hur man kan vässa sin presentationsteknik. Josefin Karlsson föreläser även i ämnet.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.